ANTIDEPRESIVA - od května snížení úhrad pojišťoven

21.04.2016 11:31

Na žádost Všeobecné zdravotní pojišťovny proběhlo správní řízení, které ušetří peníze všem zdravotním pojišťovnám.

Odhaduje se, že úspora veřejných peněz bude 291,86 mil. Kč.

Reálně to znamená, že od 1. května dojde ke snížení úhrady  u cca 206 antidepresiv průměrně o 36,96 %, tedy zdravotní pojišťovny zaplatí průměrně o téměř 37 % méně než dosud.

Proto se pacientům může stát, že od 1. května budou na "své" antidepresivum doplácet.

 

Proč se může stát, že pacient doplatí více?

Léky, které jsou na recept hradí zdravotní pojišťovny a pacienti.

Pokud zůstane konečná cena léku stejná a sníží se částka, kterou hradí zdravotní pojišťovny, o to více bude doplácet pacient.

Např.

Lék stál 500 Kč, zdravotní pojišťovna hradila 450 Kč a pacient doplatil 50 Kč (500 = 450 + 50)

Pokud zůstane konečná cena léku stejná a dojde ke snížení úhrady zdravotní pojišťovny o 37 %, pojišťovna zaplatí 283,50 Kč a pacient doplatí 216,50 Kč (500 = 283,50 + 216,50)

 

Může se stát, že pacient nedoplatí více?

Ano, ale:

cenu léku musí snížit buď farmaceutická firma nebo sníží svoji marži lékárna.

Osobně vidím problém:

  • u farmaceutických firem v tom, že ne každý je schopen vyrobit jednu tabletu za mizivou cenu (jako u masa - taky má každé maso různou cenu)
  • na straně jednotlivých lékáren v tom, že jejich marže (přirážka) je už nyní tak nízká, že není kam snižova.

Lékárny, narozdíl od lékařů, nedostávají zaplaceno ani za svoji odbornost, kterou mají na stejné úrovni jako lékaři, ani za odbornou radu.

Jednotlivé lékárny žijí pouze z přirážek.

Zřejmě žádného pacienta nenapadne chtít po zubaři, ať od něj zubař nechce zaplatit za plomby nebo

ať si jeho lékař neúčtuje zdravotní pojišťovně péči, kterou pacientovi poskytl nebo

ať mu v obchodě s potravinami dají nižší cenu.

Tak proč chtít po lékárně, ať si snižuje svoji marži??